Ghid - auxiliar

Argument

Energia este marea poveste a Europei zilelor noastre – şi noi jucam un rol important in aceasta poveste.
U4energy reprezintă o iniţiativă a Comisiei Europene, finanţată prin programul “Energie Inteligentă pentru Europa” care urmăreşte să facă Europa mai competitivă şi inovatoare, în acelaşi timp sprijinind-o să-şi realizeze obiectivele ambiţioase privitoare la protejarea mediului.
Educaţia în domeniul energiei joacă un rol esenţial în evoluţia către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon în Europa. Scolile, intreprinderile şi industria, comunităţile locale şi cetăţenii de toate vârstele trebuie să schimbe modul în care utilizează energia în viaţa de zi cu zi pentru contribuţia la atingerea ţintelor ambiţioase de „20-20-20” ale UE, şi anume 20 % din consumul de energie în UE trebuie să provină din surse regenerabile de energie, consumul de energie primară trebuie redus cu 20 % a şi emisiile de gaze de seră trebuie diminuate cu 20 %.
Şcolile sunt principalii actori care pot contribui la implicarea întregii comunităţii şi în acelaşi timp la formarea tinerelor generaţii. De aceea scolile din întreaga Europă au fost invitate să participe la acest concurs captivant şi să-şi demonstreze realizările în ce priveşte optimizarea consumului de energie pentru a contribui la asigurarea unui viitor durabil.
Europa are nevoie de o nouă generaţie de ingineri, instalatori, administratori energetici şi alţi specialişti de înaltă calificare în domeniul energiei durabile pentru a extinde gradul de utilizare a aparaturii cu un consum energetic redus, a energiilor regenerabile (solară, eoliană, bioenergie, biocombustibili, geotermală, energie oceanică), a izolaţiilor, a clădirilor eficiente din punct de vedere energetic, a mijloacelor de transport durabile, a sistemelor inteligente de control şi a altor produse şi tehnologii inovatoare.
Promovarea acţiunii de conştientizare în rândul elevilor a necesităţii economisirii energiei prin schimbarea comportamentului de zi cu zi reprezinta obiectivul proiectului U4energy  integrat în procesul de predare-învăţare în cadrul unor lecţii, corespunzătoare disciplinelor: ştiinţe umane şi sociale, fizică şi educaţie civică. Tema se adaptează studiului practic şi calculului teoretic si are scopul de a inspira copiii si tinerii şi de a influenţa comunitatea extinsă, prin intermediul familiei şi al prietenilor.
Prof. Madalina Adriana Popescu
     Insp. Proiecte Educationale  si Programe Europene, ISJ Valcea.


Detalii
Ghidul prezintă proiectul educational U4energy si pune la dispozitie idei şi resurse educaţionale care vin în sprijinul diversificării programelor şcolare cu activităţi axate pe probleme de energie.

Obiective pedagogice:
Programul este astfel conceput încât să valorifice, să promoveze şi să disemineze exemplele de bună practică în predarea ştiinţelor, exemple bazate pe:
-  învăţarea prin descoperire;
-  activităţi practice şi teoretice;
-  lucru individual şi în echipă pe întrebări deschise;
-  activităţi cross-curriculare;
-  relevanţa conţinutului ştiinţific în contextul şcolar.

Proces:
Utilizând resursele şi instrumentele puse la dispoziţie de Programull U4energy, elevii vor pregăti, în grupuri mici sau individual, o campanie de comunicare în vederea creşterii gradului de conştientizare a consumului de energie. 

Evaluare:
Activitatile s-au realizat in cadrul mai multor lectii. Elevii trebuie să identifice mai întâi unde pot gasi exemple privitoare la optimizarea consumului de energie. Apoi, trebuie să realizeze o cercetare ştiinţifică pentru a demonstra concluziile la care au ajuns. Următoarea etapă constă în explicarea acestora în mod clar şi organizat atfel încât ceilalţi să poată înţelege problemele cu care ne confruntăm şi să înveţe din exemplele prezentate.

Rezultate:
Proiectul U4energy le oferă elevilor posibilitatea de a dobândi cunoştinţe şi deprinderi din domeniul ştiinţelor cu ajutorul unor activităţi adiacente: identificarea problemei, cercetare aprofundată şi evaluare, soluţii pentru rezolvarea problemelor, gândirea critică şi design-ul prezentării. Elevii  vor învata să selecteze si să prezinte cele mai importante informatii adunate, probleme legate de consumul de energie precum şi solutiile pe care le întrevăd, astfel încât să convingă publicul european.


Teme: Artă, Biologie, Cross-curriculare, Fizică, Geografie, TIC, Istorie
Grupa de vârstă: 4 -7 ani
Nivel: Prescolar
Durata: 4 luni
Instrumente TIC: e-mail,  Prezentari Powerpoint, videoclipuri, Blog.



http://www.slideshare.net/TucaMaria/ghid-didactic-u4energy-7549189